• SERDAR MERYEM BAXTÎYARÎ (1874- 1937)

    SERDAR MERYEM BAXTÎYARÎ (1874- 1937)

    SERDAR MERYEM BAXTÎYARÎ (1874- 1937) Aso Zagrosi Kürdistan çağdaş  tarihinde önemli bir rol oynayan  Kürd kadınlarından biri olan,  Serdar Meryem Baxtîyarî yada Bîbî Meryem Baxtîyarî olarak bilinen  bir Kürd kadını hakkında  kısacada olsa  bazı bilgileri vermek istiyorum. Serdar Meryem Baxtîya.. berdewam...

  • DIVÊ EM DEV JI HIŞMENDÎYA DÎROKÎ YA ÇEWT BERDIN Û DÎROKA XWE JI NÛ VA BIXWÎNIN Û BINIVÎSÎNIN: NIMÛNEYA MEDÎYAN.

    DIVÊ EM DEV JI HIŞMENDÎYA DÎROKÎ YA ÇEWT BERDIN Û DÎROKA XWE JI NÛ VA BIXWÎNIN Û BINIVÎSÎNIN: NIMÛNEYA MEDÎYAN.

    Oruç Sural ASO ZAGROSÎ DINIVÎSÎNE... DIVÊ EM DEV JI HIŞMENDÎYA DÎROKÎ YA ÇEWT BERDIN Û DÎROKA XWE JI NÛ VA BIXWÎNIN Û BINIVÎSÎNIN: NIMÛNEYA MEDÎYAN. Dinê û alem hewl dide agahîyên rast û çîrçîrokên di berhemên Herodot da ji hev veqetîne, lê Kurd bi hezaran sal in wisa dihesibînin gotinên H.. berdewam...

  •  TARİHİ  NİSÊBÎN AKADEMESİNİ KURAN  BARSAUMA KURDÎYANÎ/KURDÎSTANÎ(8)

    TARİHİ  NİSÊBÎN AKADEMESİNİ KURAN  BARSAUMA KURDÎYANÎ/KURDÎSTANÎ(8)

    Aso Zagrosi   Tarafsız araştırmacılar, Monofizitlerin  Barsauma’ya  karşı yaptıkları bu suçlamaların abartıldığı ve gerçeklerle örtüşmediğini söylüyorlar.(23) monofizitlerin  yada başka bir söylemle  Bizans Kilisesinin  Barsauma’ya karşı  giriştikleri tüm negatif propagandaların esas nedeni  D.. berdewam...

  • TARİHİ  NİSÊBÎN AKADEMESİNİ KURAN  BARSAUMA KURDÎYANÎ/KURDÎSTANÎ(7)

    TARİHİ  NİSÊBÎN AKADEMESİNİ KURAN  BARSAUMA KURDÎYANÎ/KURDÎSTANÎ(7)

    Aso Zagrosi Barsauma’nın Narsai/Narsee’yi  Nisêbîn de kalması için ikna etmesinden sonra dünyaca ünlü  Dibistana Nisêbîn’nin  temeli atıldı ve faaliyette geçti.  Barsauma  Nisêbîn Piskoposu ve Sasani imparatorluğunda  sahip olduğu maddi ve manevi imkanlarını seferber ederek okulu inşa ediyor yada.. berdewam...

  •   TARİHİ  NİSÊBÎN AKADEMESİNİ KURAN  KÜRD: BARSAUMA/BARŞEMO/BARŞUMA/ BARÇUMA(6)

    TARİHİ  NİSÊBÎN AKADEMESİNİ KURAN  KÜRD: BARSAUMA/BARŞEMO/BARŞUMA/ BARÇUMA(6)

    TARİHİ  NİSÊBÎN AKADEMESİNİ KURAN  KÜRD: BARSAUMA/BARŞEMO/BARŞUMA/ BARÇUMA(6) Aso Zagrosi TARİHİ NUSAYBİN TEOLOJİ AKADEMİSİNİ (School of Nisibis)ikinci ve en görkemli dönemin başına çeken ve kuranlar Kürdlerdi. Fakat ne yazık ki,  Kürdlerin tarihine ilişkin araştırmalar Kürdlerin 2000 yıll.. berdewam...

  • ACABA NESTORİUS KÜRDMÜYDÜ? (5)

    ACABA NESTORİUS KÜRDMÜYDÜ? (5)

    ACABA NESTORİUS KÜRDMÜYDÜ? (5)   Aso Zagrosi   Uzun süreden beri  Nestorius’u  konu olarak alan bir hayli kaynağı incelemeye  başladım. Nestorius’u ve Doğu Kilisesini konu olarak seçen eserlerde  Kürdlerin Hristiyanlık serüveni üzerine yoğunlaştım.. Bir çok eser ve tarihsel belgelerde.. berdewam...

  •  HRİSTİYAN KÜRDLER ÜZERİNE NOTLAR VE PAPA’NIN SEKRETERİ NUSAYBİNLİ KÜRD MARQUS(1572- 1654)(3)

    HRİSTİYAN KÜRDLER ÜZERİNE NOTLAR VE PAPA’NIN SEKRETERİ NUSAYBİNLİ KÜRD MARQUS(1572- 1654)(3)

    HRİSTİYAN KÜRDLER ÜZERİNE NOTLAR VE PAPA’NIN SEKRETERİ NUSAYBİNLİ KÜRD MARQUS(1572- 1654)(3)   PAPA’NIN SEKRETERİ NUSAYBİNLİ KÜRD MARQUS(1572- 1654) Aso Zagrosi Kürd olarak  Hristiyan dünyasına   damgasını vuran bir  hayli Kürd var.Bunların isimlerini tek tek  burada vermek bu makale.. berdewam...

  • BEŞÎR MUŞÎR’İN KAYİP KÜRDLERİNDEN: KAYSERİLERLE NEVŞEHİRLERİN PAYLAŞAMADIĞI BİR KÜRD AİLESİ (1)

    BEŞÎR MUŞÎR’İN KAYİP KÜRDLERİNDEN: KAYSERİLERLE NEVŞEHİRLERİN PAYLAŞAMADIĞI BİR KÜRD AİLESİ (1)

      Dr. Kemal Fuad   Beşir Müşir ile     ilgili bir dizi anılar var.Bunlardan biri   Dr. Kemal Fuad   Almanya’dan   Bağdat’a gidiyor.   Yine her zaman   Beşir Müşir’in   dükanında toplanıyorlar. Dr. Kemal Fuad   Beşir Müşir’e : “Ustad   biz yurtdışında   Kürdlerin sayisı konusunda ciddi prob.. berdewam...

  • İBN WAHŞİYYE’NİN 1100  YIL ÖNCE KÜRDÇEDEN ARAPÇA’YA ÇEVİRDİĞİ 2 KİTABA NE OLDU?(3)

    İBN WAHŞİYYE’NİN 1100  YIL ÖNCE KÜRDÇEDEN ARAPÇA’YA ÇEVİRDİĞİ 2 KİTABA NE OLDU?(3)

        “Masî Suratî  Alfabesi”  Üzerine Notlar (3)   Aso Zagrosi İbn Wahşiyye’nin Arapçaya  çevirdiği  iki Kürdçe kitap  günümüze kadar ulaşan “Kitab al-falaha al-nabatiya” (L'Agriculture nabatéenne )nin  içinde iki ayrı bölüm olarak vardır. İki Kürdçe kitabın orijinali değil, ama Arapça.. berdewam...

  • “Masî Suratî Alfabesi” Üzerine Notlar (1)

    “Masî Suratî Alfabesi” Üzerine Notlar (1)

    Aso Zagrosi Ayetullah Merdoxî Kurdistanî (1880-1975) 1953 yılında Farsça kaleme aldığı „Mêjûy Merdox“ olarak bilinen „Kürd ve Kürdistan Tarihi“ adlı eserinde Masî Suratî Alfabesini gündeme getirmiştir. Bawa Merdoxî çok kısa da olsa İbn Wahşiye’nin gündeme getirdiği “Kürd Alfabesi”ni “MASÎ S.. berdewam...

  • KÜRDİSTAN  ULUSAL MARŞI EY REQÎB’İN BESTECİSİ KİM?

    KÜRDİSTAN  ULUSAL MARŞI EY REQÎB’İN BESTECİSİ KİM?

      Aso Zagrosi Ana başlığı çıkardığım soruyu birkaç arkadaşa yöneltim, aldığım cevaplar “BİLMİYORUM”  oldu.  Kürdistan’daki gelişmeleri yakından takip eden bu arkadaşların bir kaçından “Evet biliyorum” cevabını bekliyordum. Fakat,  olmadı!!!   Her halkın kendine has  çeşitli “ULUSAL SEPBOLLERİ”.. berdewam...

  • BİTLİS KÜRD DİRENİŞİ(1914) VE ERMENİLERİN TAVRI

    BİTLİS KÜRD DİRENİŞİ(1914) VE ERMENİLERİN TAVRI

      BİTLİS KÜRD DİRENİŞİ(1914) VE ERMENİLERİN TAVRI Aso Zagrosi 1914 yılında  Hizan merkezli  “Bitlis Kürd Direnişi”i hakkında  değerli Kürd aydını Law Reşîd’in kaleme aldığı  ve  JÎN dergisinin  1919 yılında çıkan 16. ve 17. Sayılarında yayınlanan “BİR HİKÂYE-İ TARİH“ adlı makalesi ve G.. berdewam...